24
квітня
2014

Популяризація спадщини Тараса Шевченка засобами шкільної бібліотеки

Фалин Владимир. 2013Где мои читатели?Березневі дні в Україні пов’язані з іменем Тараса Шевченка, його славою, мудрістю, любов’ю до України. Твори Шевченка завжди лишаться для нас джерелом світлих дум і гуманних почуттів і в цьому їх загальнолюдське значення (П.Грабовський). Його поезія вражає серце, полонить душу, окрилює, кличе за собою. Багато років популяризацією спадщини Кобзаря займаються різні соціально-культурні та освітні інституції: музеї, театри, телебачення, навчальні заклади, будинки культури, бібліотеки тощо. Гідне місце серед усіх «популяризаторів» займає і бібліотека загальноосвітнього навчального закладу – (шкільна бібліотека). Даний тип бібліотек є обов’язковим структурним підрозділом кожного навчального закладу, здійснює бібліотечно-інформаційне, культурно-просвітницьке забезпечення навчально-виховного процесу як в урочний, так і в позаурочний час. Виконує інформаційну, освітню, розвиваючу, культурну, виховну, дозвіллєву, рекреаційну функції. За даними управлінь (департаментів) освіти і науки, обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій станом на 1 січня 2014 року в Україні налічується 17 151 шкільна бібліотека. Це дійсно потужний ресурс популяризації спадщини Тараса Шевченка, оскільки майже всі учні школи та вчителі користуються послугами бібліотеки загальноосвітнього навчального закладу.
Ознайомлення із творчістю Т.Шевченка, висвітлення його спадщини – одне із пріоритетних завдань роботи кожної бібліотеки. В арсеналі шкільних бібліотекарів значне розмаїття форм і методів бібліотечної роботи, спрямованої на популяризацію спадщини Великого Кобзаря. Відзначимо найбільш поширені форми бібліотечної роботи.
Книжкові виставки: Шевченківські дні в бібліотеці; Шевченкіана; Шевченко – це Україна, Україна – це Шевченко; ми Шевченка славить будемо; Шевченкове слово живе і житиме у віках; Шевченківська абетка; Т.Шевченко у екслібрисах українських художників; Т.Шевченко –художник тощо.
Бібліографічний огляд літератури на тему: зібрання творів Т.Шевченка у нашій шкільній бібліотеці; природа утворах Т.Шевченка; золоті зерна поезії Великого кобзаря; Вічний, як народ тощо.
Бесіди (рекомендаційні та бесіди про прочитану книгу, нові надходження): черпаймо мудрість у великих; Т.Шевченко в українській поезії; українські прислів’я і приказки у творах Т.Шевченка; Т.Шевченко –душа народу; Кобзарем його ми звемо…
Літературно-мистецькі вечори (вечір запитань і відповідей, зустріч з письменником, презентація книги, прем’єра журналу, книги, літературний компас, зустріч із лауреатом Національної премії України імені Тараса Шевченка, вечір-портрет, літературні вітальні, свято поезії, літературні композиції, літературні читання, бібліотечна година, літературна світлиця, заочна мандрівка): ми чуємо тебе, Тарасе, крізь століття; любов — Господня благодать; троянди Шевченкової любові; поки з неба сонце світить тебе Тарасе не забудуть; Т.Шевченко- співець рідного краю; тобі Кобзарю наш уклін; перехрестя долі Кобзаря; Тарасом сходжена земля; о слово рідне, України слава, Богдана мудрість і Тараса заповіт; Думи мої, думи мої; подорож Шевченківськими місцями; ми тебе не забули Тарасе; Т.Шевченко- співець краси рідного краю; його доля – Україна; світлиця Шевченкового заповіту; Тарас Шевченко мовами національних меншин…
Усний журнал: Т.Шевченко. Життя та геніальність поета; не забудь Україно кобзареві співи; вінок Кобзареві; спомин про Тараса; сторінками поезій Т.Шевченка; уклін тобі Кобзарю.
Читацька конференція: поет – виразник дум народних; жіноча доля у творчості Кобзаря; гімн боротьби за волю і братерство; ми вшановуємо пам’ять Т.Шевченка, честь і славу України; Т.Шевченко – народний поет; у вінок Кобзареві; не у минуле, а в майбутнє до тебе ми, Тарасе, йдем.
Конкурси, ігри, вікторини: Тарас Шевченко: біографія та творчість; з якого вірша Т.Шевченка ці рядки; літературний конкурс учнівської молоді імені Тараса Шевченка; конкурс читців поезії Тараса Шевченка; конкурс-виставка творів образотворчого мистецтва «Тарасовими шляхами»; відгук на книжку про Т.Г.Шевченка; конкурс ерудитів «Що ми знаємо про Т.Г.Шевченка?».
Краєзнавчі читання: Т.Шевченко і наш край; Т.Шевченко і Ніжин; Т.Шевченко і Сумщина; Т.Шевченко і Черкащина; Т.Шевченко на Чернігівщині; Фастівська земля в житті і творчості Великого Кобзаря.
Серед нових форм роботи: презентації електронних Шевченківських виставок; проведення Шевченківського флешмобу; перфомансу по творчості Т.Шевченка; створення буктрейлеру – анонсу на певну книгу у вигляді короткого відеоролика; віртуальні екскурсії по Шевченківським місцям; складання рекомендаційних списків Інтернет-ресурсів, на яких можна знайти цікаву і фахову інформацію про життя і творчість Т.Шевченка; скайп-спілкування учнів із шевченкознавцями, письменниками чи поетами – лауреатами Державної премії України імені Тараса Шевченка та багато інших форм.
Отже, кожного року в березні, коли в шкільній бібліотеці проходить Тиждень дитячої та юнацької книги, шкільні бібліотекарі обов’язково пропонують своїм читачам заходи, присвячені Великому Кобзареві. Цим самим допомагають учням розкрити велич геніального поета, систематизувати та узагальнити набуті на уроках та в позакласній діяльності знання про його життя та творчість, поглибити інтерес до його поетичного слова, спонукати до більш детального читання його творів; виховувати в учнів любов до української культури, літератури, історії.

Матвійчук Оксана,
к.п.н.,  доцент
Інституту післядипломної педагогічної освіти
Київського університету імені Бориса Грінченка

Опублікував: admin
Категорія: Лінки, Новини УОП, Сторінка Шевченка

Trackback from your site.

Leave a comment